El nou Reial Decret que afavoreix l’autoconsum

A Notícies

El passat 5 d’abril, el Consell de Ministres va aprovar la proposta del Ministeri per a la Transició Ecològica, el Reial Decret 244/2019, de 5 d’abril, pel qual es regulen les condicions administratives, tècniques i econòmiques de l’autoconsum en l’estat Espanyol. Aquesta norma completa el marc regulador al respecte, impulsat pel Reial Decret Llei 15/2018 pel qual es va derogar l’anomenat impost al sol, i aporta certesa i seguretat als usuaris.

Entre altres mesures, el Reial Decret habilita l’autoconsum col·lectiu, redueix els tràmits administratius, especialment en el cas dels petits autoconsumidors, i estableix un mecanisme simplificat de compensació de l’energia autoproduïda i no consumida.

Aquest Reial decret fa encara més viable l’autoconsum a Espanya, permetent possibilitats d’implementació que, fins al moment, no estaven contemplades. Fins ara, només existia una possibilitat: l’autoconsum individual connectat a una xarxa interior. Amb la nova normativa, neix l’opció de l’autoconsum col·lectiu, de manera que diversos consumidors es poden associar a una mateixa instal·lació solar, el que impulsarà l’autoconsum en comunitats de propietaris o entre empreses o indústries situades en una mateixa localització.

A més, es defineix el concepte d'”instal·lació de producció propera a les de consum i associada a aquestes”. D’aquesta manera, es permet practicar l’autoconsum tant amb instal·lacions de generació situades en el mateix habitatge, com en altres que estiguin situades a les proximitats. Així, per exemple, es podran instal·lar plaques fotovoltaiques en edificis contigus que tinguin millor orientació, sempre que hi hagi acord entre les parts.

Compensació d’excedents

Una altra de les novetats del Reial Decret és la implantació d’un sistema de compensació d’excedents de la instal·lació solar.

Fins al moment, si l’autoconsumidor volia obtenir una compensació per l’energia que injectava a la xarxa, havia de constituir-jurídicament com a productor d’energia, realitzant els tràmits i declaracions fiscals que la llei exigeix. Amb el Reial Decret aprovat, la comercialitzadora d’energia compensarà l’usuari per l’energia excedentària en cada factura mensual.

Aquest mecanisme és aplicable a instal·lacions amb una potència no superior a 100 quilowatts kW i la compensació econòmica pot arribar fins al 100% de l’energia consumida per l’usuari en el mateix mes.

D’altra banda, i en el cas de l’autoconsum col·lectiu, el Reial Decret també obre la porta al fet que un consumidor pugui aprofitar els excedents del seu veí coparticipant a l’autoconsum, si aquest no està consumint la seva part proporcional d’energia.

Entrades Recents

Deixa un Comentari

En continuar utilitzant el nostre lloc web, vostè accepta l'ús de galetes. Més informació